Känsligheten


Jag står inte ut med för mycket ljud. När jag är ute på stan, när det blir högljudda diskussioner i klassrummet, när jag sitter på ett café med vänner och har jättetrevligt. Till och med när jag är hemma och tv:n är igång. Nej, ljuden kan jag inte ignorera. Blir det för mycket, för länge så börjar ljuden trycka mot mig och skära in i öronen. För mycket ljud och jag måste försvinna in i ett mörkt, tyst rum i några timmar.
Jag står inte ut med för mycket intryck över huvud taget. Och det blir ganska enkelt för mycket.

Det handlar om att ha en känslig personlighet, "highly sensitive personality". Det är vanligare än man tror, ca 20% av världens befolkning har ett känsligare nervsystem som gör att man tar in fler intryck än andra och processar dem på ett djupare plan. På så vis blir man mer medveten om vad som pågår runt omkring en.
Detta innebär också att många känsliga personer har en stark kreativ förmåga, eftersom man verkligen har ett sinne för detaljer. Problemet är att för att den kreativa förmågan ska komma fram, måste man vara avslappnad. Detta är inte alltid lätt när man hela tiden arbetar med 1000 intryck åt gången.

"Sensivity means that you feel things intensely, including both sensory information such as sounds, colours, lights and smells, and emotional information, which includes both other people's feelings and your own. But that doesn't mean it is always too loud, too bright, too intense, or too much. When we absorb positive sensory or emotional input, we are able to feel a special kind of joy, and a recognition of beauty that others cannot even see."
- Deborah Ward, driver bloggen "Sense and sensitivity" på Psychology today.

Jag lär mig om denna känsligheten i min personlighet hela tiden. Att vara känslig är ibland väldigt jobbigt eftersom jag lätt blir överväldigad av intryck om jag inte kan varva mina aktiviteter med mycket vila, tystnad och tid för mig själv. Men det är också en gåva som jag kan åstadkomma väldigt mycket med, och för det är jag tacksam.

Läs mer om "highly sensitive personality" på:
http://www.hsperson.com/
https://hspinformation.wordpress.com/
http://www.psychologytoday.com/blog/sense-and-sensitivity

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0