Syndabockar

Idag blev jag inbjuden till ett evenemang på facebook som handlade om att man samlade en lista på folk som "var emot att invandrare ska slippa betala skatt". Jag avböjde snällt. Inte för att jag är för att invandrare ska slippa betala skatt, utan för att frågan det handlade om var helt missförstådd. För det första kom källan från en nyhetssida vars trovärdighet kan ifrågasättas. Och för det andra så var det helt vinklat på att invandrare skulle slippa betala skatt och höga räntor på lån, när det egentligen verkade handla om nystartade företag och att hjälpa folk komma in i arbetslivet. Det kändes väldigt mycket som ett försök till att öka främlingsfientligheten ännu mer.

Sen jag började läsa socialpsykologi har jag fått en större förståelse för främlingsfientligheten i Sverige. Jag accepterar det inte på något sätt men jag förstår hur det händer. Och jag kan se ett mönster i vem det är som lätt faller ner i dessa rasistiska tankar.
De vanligaste argumenten för att "alla invandrare ska ut ur Sverige" är ju att de är parasiter som lever på staten. Eller så tar de "våra" jobb? Eller så är alla invandrare kriminella? Hm. Motsägelsefullt? "Men inge bra är de".

Jag ska försöka förklara kort hur fördomar kan bildas och syndabockar utses. För att förstå detta måste man veta följande:
  • Människan har ett behov av att förstå sin omvärld och människorna i den.
  • Alla människor tillhör flera olika grupper. Vi tenderar att höja våra egna grupper, så kallade "in-grupper" och nedvärdera andra grupper, "ut-grupper".
När vi utsätts för svåra livsomständigheter vill vi försöka förstå varför detta händer. Samhällets och de globala systemen är ganska komplexa och det är svårt att se helheten. Därför är det svårt för många att förstå varför man blir av med jobbet, betalar skatt, förlorar sina sparpengar i en ekonomisk kris osv. Det enda man vet är att det finns en grupp i samhället som verkar ha det fint. De lever på våra skattepengar och de är kriminella. De tillhör inte oss. Man inbillar sig att de har det bättre än vi. Och vips! Så har man en syndabock.
Syndabockarna är svaret på frågan rörande vem som ligger bakom de problem ens grupp upplever. (Detta kan göras lite mer komplicerat, men jag skriver ju ett blogginlägg och inte en uppsats...)

Men om man försöker plocka bort alla fördomar och grupptillhörigheter, vad ser man då? Har invandrarna på rosengård ett störtskönt liv och lyxar till det med alla skattepengar de får från samhället?
Nej, jag tror faktiskt inte att problemet ligger hos en enda samhällsgrupp, och inte heller att alla problem skulle lösa sig om invandrarna skickades ut ur Sverige. Då hade vi ju stått inför helt nya problem, och vem skulle vi skylla på då? (Jag är ironisk alltså)

Kommentarer
Postat av: Malin

Heja heja! Åh va bra och pedagogiskt förklarat!

2012-02-21 @ 22:20:59
URL: http://malinsmonolog.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0