Behandla dig själv som du vill bli behandlad av andra

Jag har fått lära mig att det jag har inom mig projiceras ut på omvärlden. Speciellt sådant som jag inte riktigt vill se inom mig själv, det uppmärksammas genom att projiceras ut så att jag inte kan undvika det. Så om jag tänker negativt hela tiden kommer negativa saker ske. Behandlar jag mig själv som skit så kommer andra behandla mig så också.

Detta har jag själv fått uppleva ganska tydligt på senaste tiden. Såhär:

Jag har känt mig sårad av vänner som har satt mig i andrahand och visat att jag inte har en hög plats på prioriteringslistan.
Alla mina pengar för den här månaden försvann plötsligt då Kira behövde åka till djursjukhuset.
Häromdagen kom en vindpust och blåste mig ur balans så att jag snubblade över en (parkerad) cykel och föll pladask över massa stenar. Ja, det gjorde ont.
Jag har blivit sjuk, precis innan en tentainlämning.

Vad säger detta mig? Jag har satt mig själv i andrahand och jag tycker inte att jag förtjänar bra saker. Detta kan tyckas vara flummigt men kroppen och livet har ett sätt att meddela när man inte tar hand om sig själv. Och visst har det varit så. Jag har haft en period av negativa känslor inför mig själv som jag inte velat titta på och göra någonting åt. Men hallå, då rycker universum in och säger att om jag inte börjar ta tag i det här nu, ja då blåser jag omkull.
Eftersom jag vet det här så behöver jag inte ta åt mig av situationen utan kan bara skratta åt det. Jag vet att mina vänner inte menar något illa, utan bara reflekterar mina tankar om mig själv, t.ex. Och bara att veta att det handlar om mig själv, gör att jag mår bättre. Det är något jag kan ändra på och det ska jag verkligen göra nu.

Ett tips är att själv tänka efter om du kan se dessa mönster i ditt liv. Eller om du stör dig väldigt mycket på en människa i din omgivning, kan det vara så att den personen har en egenskap som du inte riktigt tycker om hos dig själv?

Behandla dig själv som du vill bli behandlad av andra.

(Ps. Projicering finns att läsa om inom psykologin om jag minns rätt, men jag har fått lära mig det via andlig lära)

Kommentarer
Postat av: Malin

Vilket intressant perspektiv. Jag tycker också det är väldigt viktigt att tänka sig för med hur man är mot sig själv. Man har allt att vinna på att vara ärlig och snäll med sig själv!



Kram på dig!

2012-03-20 @ 22:22:31
URL: http://malinsmonolog.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0