Sugen på att bli vegetarian?

För snart ett år sedan blev jag vegetarian. Jag kunde inte längre komma på ett enda skäl till att äta kött och började bli äcklad av tanken. Jag tänkte dela med mig av lite argument och tips för er som kanske har funderat på det här med vegetarianism eller kanske rent utav vill testa att sluta äta kött. 
 
  • Köttindustrin. Många djur som ska bli slaktade behandlas väldigt illa och får inte ett värdigt liv innan de dör. Jag har själv under min gymnasietid fått vara med i "grisstallet" där de galtar som ska slaktas hamnar. Man går inte riktigt på argumentet "de vet inte vad som kommer hända" när man varit där och sett det. De vet kanske inte exakt vad som händer, men de vet att det är något obehagligt. Det är en otroligt stressig situation och grisarna står extremt trångt i små utrymmen med andra grisar. I vanliga fall är de ganska välvilliga men här var de aggressiva på grund av den stress de utsätts för. För att inte tala om det slöseri som sker! Hur mycket kött tror ni inte slängs för att allting inte hinner köpas förrän det blir dåligt? I min värld hade det isåfall varit bättre om man själv åkte till ett slakteri och så slaktades djuret medan man väntade, så slösar man inte på liv och kanske tänker efter vad man egentligen äter. Ett annat kraftigt argument är den miljöpåverkan som köttindustrin bidrar till. 

  • Men djur äter ju varandra, varför skulle inte vi då äta djur? Detta är alltid ett lustigt argument att höra. Många som säger detta ser också människan som mer utvecklad och därför "bättre" än andra arter. Vi står över andra arters primitivitet. Men när det kommer till att äta kött, då jämför man sig med andra arter och argumenterar med hjälp av "djurens primitiva instinkter". Själv anser jag att om vi nu ska få status som en mer utvecklad art kan vi ju bete oss mer altruistiskt och inse att vi inte behöver föda upp och döda andra arter "för att det är gott med kött". Att äta kött är en "ingrodd vana" och inte ett behov, vilket för mig till nästa punkt: 

  • Men vi behöver ju kött, annars får vi inte i oss tillräckligt med näring! Detta är också något som jag finner väldigt lustigt då jag har upplevt att många som säger detta serverar kött till sig själva och sina barn men glömmer grönsakerna? Då lämnar man ute massa viktiga vitaminer och näringsämnen på tallriken. Clara Lidström har skrivit ett fantastiskt blogginlägg om att lära barnen äta grönsaker, som du kan läsa här.

  • De näringsämnen som finns i kött kan man få i sig på annat sätt! Det finns kokböcker att köpa med vegetariska recept och näringsförteckningar, tips på vad man ska äta för att få i sig allt! 

  • Tips! Om du vill bli vegetarian men känner att du skulle sakna de vanliga "kötträtterna" så säljer coop torkade sojaprodukter! Billigt (mkt billigare än kött!) och fungerar jättebra som substitut, samt är lätt att tillaga. 
 
För mig får alla göra som de vill, men jag önskade att fler kunde tänka efter och börja förstå vad det betyder när det står "oxpytt" på paketet. Att bara byta ut köttet några dagar i veckan kan vara en bra start och vid intresse delar jag gärna med mig av lite mumsiga vegetariska recept! 
 
Att tänka efter är en god början till en bättre värld. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0